Dissosiyatif kimlik hastalığına sahip birini tanıdınız mı?

Split adlı filmi izledikten sonra dissosiyatif kimlik bozukluğuna sahip olan kişilere nedensiz bir ilgi duymaya başladım. Böyle bir kişiyle vakit geçirmenin, onun tüm karakterlerinin çözmenin çok zevkli olacağına inanıyorum. Daha önce dissosiyatif kimlik bozukluğu yaşayan bir kişi ile birlikte vakit geçirdiniz mi, en azından bir tanıdığınız oldu mu? Bu konudaki tecrübelerinizi oldukça merak ediyorum, paylaşırsanız sevinirim. Şimdiden teşekkürler.

Bir yazı buldum belki işine yarar :blush:

Dissosiyatif kimlik bozukluğu (çoklu kişilik bozukluğu nedir ? )

pskiyatri Dr.Mehmet Emin Kaya

Özet: Dissosiyatif kimlik bozukluğu (DKB), daha önce çoklu kişilik bozukluğu olarak adlandırılmıştır. Bu bozukluğa sahip kişiler, kendi kişiliklerinin yanında, bilinçli veya bilinçsiz, bir veya daha fazla alternatif kişilik geliştirir. DKB; hafıza, bilinç ya da farkındalığın, kimlik ve/veya algının parçalanması ya da bozulması durumudur. Zihinsel işlevler normal olarak sorunsuz çalışmaya devam eder.Çoklu kişilik bozukluğu (dissociative identity disorder), kişinin bilinç düzeyinde birbirinden farklı, en az iki kişiliğe sahip olması ve bu kişilik yapıları arasında geçişler yaşaması durumuyla karakterize olmuş olan psikolojik bir hastalıktır.

Çoklu kişilik bozukluğu genellikle, farklı kişiliklere kümelenmeden çok bir çeşit parçalanma olarak görülür.DKB’li kişiler, her zamanki “çekirdek” kişiliğinin yanı sıra alternatif kişilikler olarak bilinen ya da “alter” diye adlandırılan iki veya daha fazla, farklı ve ayrı kişiliklere sahiptir. (Bu farklı kimliklerin sayısı 2 de olabilir, 100’den fazla da olabilir. Genellikle bu sayı 10 kadardır.) Bu karakterlerin en az ikisi, kişinin davranış modellerini kontrol altına alır. Her bir karakter kendi hikayesine, kişisel görünümüne, davranış modellerine, fiziksel özelliklerine ve isme sahiptir.

Bazı karakterler ise bazı durumlara özgü olarak ortaya çıkar. Öz karakteri 60 yaşında olan bir doktorun, 20 yaşında bir rock şarkıcısı kişiliği olabileceği gibi, 3 yaşında bir kişiliği de olabilir. Karakterlerin bazıları erkek, bazıları kadın olabilir. Üstelik bu kişilikler farklı fiziksel görünümlere sahip de olabilirler. Bir alter, çekirdek kişilikten farklı alerjilere bile sahip olabilir. Hatta birinin gözleri bozukken, bir diğerinin gözleri oldukça keskin bir görüş açısına sahip olabilir.DKB’li bir kişi, alterin hâkim olduğu zamanlardaki diğer kişilik durumlarının ya da anılarının farkında olabilir de olmayabilir de. Alternatif kimlikler çok kısa süre içinde değişebilir, biri diğerini baskılayabilir. Stres ya da bir travmayı hatırlatan herhangi bir şey (psikososyal stres) her an alterin ortaya çıkması için tetikleyici olabilir.DKB’nin Belirtileri Nelerdir?DKB, diğer zihinsel rahatsızlıklarda bulunan psikolojik semptomları içinde barındırır.

Örneğin:
Şiddetli baş ağrısı veya vücudun diğer bölümlerinde ağrı
Benlik yitimi (Kişinin kendi düşüncelerinden, duygularından ve vücudundan kopması hissi)Derealizasyon (Çevredeki ortamın yabancı, garip veya gerçek dışı olduğunu hissetmek Depresyon ve/veya tutarsızlıkAnksiyeteYeme ve uyku bozuklukları Cinsel işlev ile ilgili sorunlar Madde bağımlılığı
Amnezi (Hafıza kaybı veya zaman sapması hissi)
Halüsinasyonlar (Sahte algılamalar veya sesler duymak gibi duyusal deneyimler Kesme” gibi kendi kendine zarar verme
İntihar riski (DKB’li insanların %70’i intihar girişiminde bulunur

DKB’nin Nedenleri Nelerdir?

Travma öyküsü, dissosiyatif kimlik bozukluğu için önemli bir özelliktir. DKB vakalarının yaklaşık %90’ı taciz öyküsü içermektedir. Travma sıklıkla şiddetli duygusal, fiziksel ve/veya cinsel istismar içerir. Aynı zamanda kazalar, doğal felaketler ve savaş ile de bağlantılı olabilir.
Bölünme (DKB), genellikle stresli veya travmatik bir durumla bağları koparmak ya da travmatik anıları normal farkındalıktan ayırmak için kullanılan bir savunma mekanizması olarak düşünülür. Bu, bir kişinin dış dünyayla bağlantıyı koparması ve gerçekleşen şeylerin farkındalığından uzaklaşmasının bir yoludur.

Ayrıca çoklu kişilik bozukluğu olan kişilerde genellikle travma sonrası stres bozukluğu da görülür. Uzmanlar hastalığın kalıtımsal özelliklerine de dikkat çekiyor. Öyle ki, yapılan birçok çalışma, çoklu kişilik bozukluğu hastası olan kişilerin biyolojik akrabalarında aynı hastalığın görülme sıklığının, diğer insanlara göre daha yüksek olduğunu gösteriyor. DKB vakaları, küçük bir trafik kazası, yetişkin hastalığı veya stres gibi hafif olaylar da dahil olmak üzere çeşitli gerçek ve sembolik travmalarla tetiklenebilir. Ya da bir ebeveynin çocuğunun, kendi çocukluğunda tacize uğradığı yaşa gelmesi de tetikleyici olabilir

Nasıl Teşhis Konulur?

Yapılan taramalar sonrası fiziksel bir hastalık bulunamazsa kişi, zihinsel hastalıkları teşhis ve tedavi etmek için özel olarak eğitilmiş bir psikiyatr, psikolog veya psikiyatrik sosyal hizmet uzmanı gibi bir zihinsel sağlık uzmanına yönlendirilebilir. Bazı psikiyatr ve psikologlar, özel testleri (örneğin, Dissosiyatif Deneyim Ölçeği-DES) ya da Dissosiyatif İçin Yapılandırılmış Klinik Görüşme (Structured Clinical Interview for Dissociation) (SCID-D) gibi standart bir görüşmeyi kullanabilirler.

Tedavisi Nasıl Olur ?

DKB’de tedavinin amacı, belirtileri hafifletmek, bireyin ve çevresindeki kişilerin güvenliğini sağlamak ve farklı kişilikleri iyi işleyen tek bir kimliğe entegre etmektir. Tedavi aynı zamanda kişinin acı veren anıları güvenli bir şekilde ifade etmesine ve işlemesine yardımcı olmak, yeni baş etme ve yaşam becerileri geliştirmek, en iyi işleyişi onarmak ve ilişkileri geliştirmek amacını da taşımaktadır.

Disosiyatif bozukluklar için ilaç tedavisi yoktur. Bununla birlikte, dissosiyatif bozuklukları olan insanlar, özellikle depresyon ve/veya kaygı ile ilişkili olan kişiler, antidepresan veya anksiyete karşıtı ilaçlarla tedaviden fayda görebilirler.saygılarımla.