Hipokondriyazis ( Hipokondri) Hakkında Önemli Bilgiler

Hipokondriyazis veya hipokondri, teknik olarak bir tür fobi diye sınıflandırılmamıştır. Tıp kaynakları son zamanlarda bu terimi ortadan kaldırılmıştır. Bunun yerine, daha önce hipokondriyazis tanısı konmuş olan bireylerin çoğu şimdi somatik semptom bozukluğu veya hastalık anksiyetesi bozukluğu tanısı almaktadır. Ancak, belirli bir korkuyu temsil ettiğinden dolayı, hipokondriyazisin fobi olarak yeniden sınıflandırılması gerektiğini düşünen oldukça fazla bir kesim vardır.

Hipokondriyazis ve Nosofobi

Hem hipokondriyazis hem de nosofobi hastalığının ortak noktası korku olarak görünmektedir. Ancak fark korkunun tam doğasındadır. Nosofobi, kanser veya diyabet gibi spesifik bir hastalık geliştirme korkusudur. Hipokondriyazis, varolan fiziksel semptomların tanı konmamış bir hastalığın sonucu olabileceği korkusudur.

Belirtileri

Eğer hipokondriyazis tanısı aldıysanız baş ağrıları, eklem ağrısı veya terleme gibi küçük bedensel belirtilerin farkında olmanız olasıdır. Bu semptomların ciddi bir tıbbi hastalıktan kaynaklandığına, sık sık durumunuzu kontrol ederek sinirlenmiş ve takıntılı hale geldiğine ikna olabilirsiniz.

Hipokondriyazisi olan bazı kişiler sürekli bir reasürans ihtiyacı ile tepki gösterir. Her şeyin normal olduğunu gösteren testlere rağmen doktoru düzenli olarak ziyaret edebilirler. Ayrıca, sıklıkla semptomlarını arkadaşlarına ve aile üyelerine şikayette bulunabilirler.

Hipokondriyazisden muzdarip kişiler kötü haberleri öğrenme korkusuyla doktora gitmekten kaçınabilirler. Korkularını doğrulamaktan, korktuklarından ya da ciddiye alınmayacağına inandıkları için korkularını sevdikleriyle paylaşma konusunda isteksiz olabilirler.

Tehlikeleri

Hipokondriyazisin kendi kendini kopyalayan bir döngü haline gelmesi kolaydır. Hastalığın fiziksel semptomlarının birçoğu da strese neden olabilir. Eklem ve kas ağrısı, terleme, bulantı ve cilt rahatsızlıkları, hipokondriyazinin endişe duyduğu daha yaygın fiziksel semptomlardan sadece birkaçıdır.

Bu endişe, sırayla bu belirtilerin kötüleşmesine ve yeni belirtilerin gelişmesine neden olabilir. Yukarıda bahsedildiği gibi hipokondriyazis, aynı zamanda tıbbi tedaviye başvurmaktan kaçınmak ve böylece sağlığını tehlikeye atmak için hastaları yönlendirebilir.

Tedavisi

Geleneksel olarak hipokondriyazisin tedavi edilemez olduğu düşünülmüştür. Ancak, araştırmalar bazı tedavilerin etkili olabileceğini göstermiştir. Bilişsel davranışçı terapi (BDT), hipokondriyazis tedavisi için popüler bir seçenek haline gelmiştir. Bu tür terapi hastaların fiziksel semptomlarına karşı hissettikleri endişeyi yönetmelerine yardımcı olur. Buna karşılık, bu belirtilerin kendiliğinden azalmasına yardımcı olabilir.

Selektif serotonin geri alım inhibitörleri (SSRI’lar), hipokondriyazis tedavisinde yardımcı olabilecek bir ilaç türüdür. Bu ilaçlar genellikle antidepresanlar olarak bilinir ve beyindeki serotonin seviyelerini etkileyerek çalışır. Örnekler Zoloft (sertralin), Paxil (paroksetin) ve Prozac (fluoksetin) içerir.

Yardım almak

Eğer fiziksel belirtiler konusunda sürekli endişeleniyorsanız, tedavi almanız önemlidir. Semptomlarınız için olası herhangi bir tıbbi nedeni ortadan kaldırmak için öncelikle aile doktorunuzu ziyaret etmek en iyisidir.
Doktorunuz bir hastalık bulamazsa, bir sonraki adım ruh sağlığı uzmanından yardım almaktır. Tedavi edilmeyen hipokondriyazis, sonuçta korkularınız nedeniyle yaşam aktivitelerinizi sınırlandırmanıza neden olabilir. Bununla birlikte tedavi ile semptomlarınızı kontrol altına alabilir ve günlük hayatınıza devam edebilirsiniz.